BYPOST AS – Alminnelige reklamasjons- og ansvarsvilkår
Pakke- og godsforsendelser
1. Innledning
1.1 Forsendelsestyper
Bypost AS, organisasjonsnummer 989 383 167 («Bypost»), tilbyr henting, innsamling og håndtering samt transport og forsendelse av brev og pakker fra avsender til mottaker. Disse alminnelige vilkår («Pakke- og godsvilkår») skal gjelde for Bypost AS sitt ansvar for Pakke- og godsforsendelser som definert nedenfor når Bypost har en avtale med eller oppdrag for en avsender («Avsender»). For postforsendelser har Bypost et separat sett med alminnelige vilkår.
Som pakkeforsendelser («Pakke- og godsforsendelser») regnes alle pakker og lettgods med en vekt opp til 35 kg. Som Pakke- og godsforsendelser regnes også paller og stykkgods, samt Bypost sitt produkt «Boxmail». Som Pakke- og godsforsendelse regnes ikke Postforsendelser. Som postforsendelser («Postforsendelser») regnes alle brev med en vekt på inntil 2 kg. Se egne vilkår. Forsendelser under 2 kg som er bestilt som pakke i Bypost sitt ordresystem regnes imidlertid også som Pakke- og godsforsendelse og reguleres av disse vilkår.
Byposts oppdrag for Pakke- og godsforsendeleser omfatter henting og transport av gods, samt eventuelt formidlingstjenester der dette fremgår av avtalen eller bestillingen, jfr NSAB 2015 §3A (i).
1.2 Lovregler
Byposts oppdrag for Pakke- og godsforsendeleser omfatter henting og transport av gods, samt eventuelt formidlingstjenester der dette fremgår av avtalen eller bestillingen, jfr NSAB 2015 §3A (i).
Bypost sine vilkår for Pakke- og godsforsendelser fremkommer av disse Pakke- og godsvilkår som skal gjelde mellom Bypost og Avsender. Forhold som er regulert i Pakke- og godsvilkårene skal anses å være regulert fullt ut av disse så langt de kan anvendes. Disse Pakke- og godsvilkårene inkorporerer bestemmelser fra Nordisk Speditørforbunds alminnelige bestemmelser («NSAB 2015») og Lov om vegfraktavtaler («vegfraktloven»). I den grad det oppstår spørsmål mellom Bypost og Avsender om forhold som ikke reguleres av bestemmelser i disse Pakke- og godsvilkår kommer vegfraktloven supplerende til anvendelse. For Pakke- og godsforsendelser som har adressat utenfor Norge kommer NSAB 2015 supplerende til anvendelse.
NSAB 2015 Lov om vegfraktavtaler
2. Byposts ansvar og risiko for skade, tap og forsinkelser
Bypost er ansvarlig for at Pakke- og godsforsendelsen blir hentet, transportert og levert innen rimelig tid (uten tidsløfte). Ved bedømmelse av hva som er rimelig tid skal man ta hensyn til de opplysninger om forventet tidspunkt for henting, transport og ankomst som Bypost har gitt til avsender eller ellers i forbindelse med inngåelse av avtalen jfr NSAB 2015 §7.
Bypost AS skal håndtere og oppbevare Pakke- og godsforsendelser forsvarlig for å unngå tap av og skade på forsendingen. Etter mottak av forsendelsen og frem til levering hos har Bypost AS risikoen for tap, skade og forsinkelse av forsendelsen.
3. Avsenders ansvar
Det er avsenders ansvar å emballere forsendelser godt, med passende materiale og størrelse til forsendelsens innhold.
Unngå ekstra luft i pakken, og pakk godt inn i solid emballasje.
Originalemballasje er ikke fraktemballasje.
For å hindre skade på forsendelse, skal det benyttes indre støtdempende materiale.
Avsender har også ansvar for korrekt merking og adressering av forsendelser. Bypost er ikke erstatningsansvarlig ved forsinkelse grunnet feil adressering.
Standard transportetikett skal benyttes og all informasjon skal kunne leses både maskinelt og visuelt. Feil og mangler i forhold til merking av etikett eller overført sendingsinformasjon vil korrigeres av Bypost AS, mot belasting av tilleggsgebyr i henhold til gjeldende priser.
4. Feil i Pakke- og godsforsendelser
4.1 Innledning
Det kan forekomme feil i Pakke- og godsforsendelser ved at disse blir forsinket, blir borte og ikke kommer frem (hel manko) eller kommer frem med skade eller at kun deler av Pakke- og godsforsendelsen kommer frem (delmanko).
Dersom en forsendelse ikke kommer frem (hel manko) eller bare en del av forsendelsen kommer frem (delmanko) skal det tas kontakt med Byposts kundesenter for etterlysning og sporing av forsendelser.
4.2 Forsinkelse i forsendelsen – totaltap
Avsender har rett til erstatning som om godset er gått tapt, hvis Pakke-og godsforsendelsen er vesentlig forsinket og utlevering ikke kan skje:
(i) for internasjonale transporter på vei innen 30 dager etter utgangen av avtalt tid, eller dersom det ikke er avtalt noen tid, innen 60 dager fra godset ble mottatt til befordring, og
(ii) for øvrige transporter innen 60 dager fra det tidspunkt godset burde ha kommet frem.
Avsender har dog ikke rett til erstatning som for totaltap, dersom Bypost innen ovenstående tidsfrister kan påvise at godset finnes i behold og kan utleveres til avsenderen innen rimelig tid, jfr NSAB 2015 § 20 A.
4.3 Undersøkelse ved mottak av Pakke- og godsforsendelser
Det er mottakers ansvar å kontrollere Pakke- og godsforsendelse ved mottak for å se om den er skadet eller bare en del av forsendelsen kommer frem (delmanko).
Skade eller delmanko ved utlevering skal noteres på fraktbrev av både sjåfør og mottaker. For sending uten fraktbrev skal tilsvarende registreres i sjåførs håndterminal.
Dersom mottaker har kvittert fraktbrev, eller signert håndterminal uten anmerkning, er forsendelse ved utlevering å anse i den kontraktsmessig stand.
4.4 Reklamasjonstid og frister
Reklamasjoner til Bypost skal fremsettes uten ugrunnet opphold.
Tap, skade eller manko som er synlig ved mottagelsen av godset, bør reklameres umiddelbart når godset tas imot. Skade eller manko som ikke er synlig ved mottagelsen av godset, skal reklameres senest syv (7) kalenderdager fra leveringsdato.
Dersom reklamasjonskrav ikke fremmes som beskrevet ovenfor, ligger bevisbyrden for at tapet av, forringelsen av eller skaden på godset oppsto mens godset var i Byposts varetekt, hos avsender.
Reklamasjon som angår annet enn skade, manko eller tap av gods, skal finne sted innen fjorten (14) dager etter den dag da oppdragsgiveren fikk, eller burde ha fått, kjennskap til de forhold som kan begrunne speditørens ansvar. Avsenderen har tapt sin rett til søksmål dersom slik reklamasjon ikke har funnet sted.
Når avtale er truffet med Bypost om en bestemt transportmåte, eller hvis det er bevist at det har oppstått tap, skade, manko eller forsinkelse mens godset ble fraktet med et bestemt transportmiddel, skal gjeldende lovbestemmelser for transportmåte og allment forekommende transportvilkår gjelde i stedet, i den utstrekning disse avviker fra bestemmelsene i disse Pakkevilkår.
Reklamasjon skjer skriftlig til Byposts kundesenter via post@bypost.no, eller Byposts skjema for hurtigkontakt på Bypost.no.
Krav foreldes etter ett år (Lov om Vegfraktavtaler §41).
4.5 Innholdet i en reklamasjon
Ved skade må en reklamasjon inneholde:
- Fraktbrevnummer, sendingsnummer eller kollinummer, samt en beskrivelse av hva saken gjelder.
- Kravbeløp eks. mva.
- Kopi av handelsfaktura/innkjøpsfaktura.
- Reell vekt på skadet vare.
- Bilder som tydelig viser indre og ytre emballasje, hele varen, og bilder av selve skaden.
- Skadet vare må oppbevares inntil saksbehandling er avsluttet.
Bevisbyrden for å dokumentere at godset er totalskadet eller ikke har noen restverdi, ligger hos avsender/oppdragsgiver (NSAB 2015 § 17-18).
Ved manko skal det tas kontakt med Byposts kundesenter for etterlysning og sporing av forsendelser. Ved tapt forsendelse, kan eventuelt krav om erstatning fremsettes. Ved manko må reklamasjon inneholde:
- Fraktbrevnummer, sendingsnummer eller kollinummer, samt en beskrivelse av hva saken gjelder.
- Kravbeløp eks. mva.
- Kopi av handelsfaktura/innkjøpsfaktura.
- Reell vekt på savnet vare.
I reklamasjonssaker skal det ikke utstedes faktura til Bypost.
5. Ansvar og ansvarsbegrensninger
5.1 Bypost sitt erstatningsansvar
Bypost er som kontraktspart ansvarlig for tap, manko eller skade på gods som inntreffer fra godset overtas til transport og til det avleveres, samt for forsinkelse med hentingen eller avleveringen, jfr NSAB 2015 §15.
Erstatning for tap eller manko av godset beregnes etter godsets fakturaverdi, hvis det ikke bevises at markedsprisen for, eller gjengs verdi av, gods av samme slag og beskaffenhet på tiden og stedet for Byposts overtagelse av godset, har vært en annen, under hensyntaken til at oppdragsgiveren må dokumentere at godset ikke har noen restverdi. Det ytes ikke erstatning for antikvitetsverdi, affeksjonsverdi eller annen spesiell verdi på godset, jfr NSAB 2015 §17 første ledd
Dessuten erstattes fraktomkostninger, tollavgifter og andre utlegg i forbindelse med transporten av det gods som er gått tapt. Utover dette er Bypost ikke pliktig til å yte noen erstatning, så som for tapt fortjeneste, tap av marked eller annet tap av hvilket slag det enn måtte være, jfr NSAB 2015 §17 annet ledd
Erstatning for skade på gods ytes med et beløp som motsvarer verdiforringelsen. Beløpet fremkommer ved at man av godsets verdi, etter fakturaverdi (eller høyere verdi hvis det kan dokumentere etter foregående punkt), anvender den prosentsats som godset er forringet ved skaden. Dessuten erstattes i tilsvarende omfang omkostninger som nevnt i foregående avsnitt (fraktomkostninger mv), men ut over dette er Bypost ikke pliktig til å yte noen skadeserstatning, jfr NSAB 2015 §18.
Dersom godset hentes, transporteres eller leveres forsinket i henhold til avtalen, skal Bypost erstatte oppdragsgiveren slike direkte og rimelige omkostninger som ved tidspunktet for avtalens inngåelse kunne forutses som en sannsynlig følge av forsinkelsen, men høyst til et beløp som motsvarer den frakt eller annen betaling som er avtalt for oppdraget, jfr NSAB 2015 § 19 første ledd.
5.2 Maksimum erstatningsbeløp
Byposts erstatningsansvar ved tap, skade eller manko, er begrenset til følgende maksimumsbeløp:
- Ved innenriks befordring skal erstatningen ikke overstige 17 SDR* for hvert kilogram i bruttovekt av den del av godset som er tapt, har mangler eller er skadet, jfr lov om vegfraktavtaler §32 annet ledd
- Ved internasjonal befordring skal erstatningen ikke overstige 8,33 SDR for hvert kilogram i bruttovekt av den del av godset som er tapt, har mangler eller er skadet, jf. NSAB 2015 § 21A.
- Ved forsinkelse ved henting, transport eller levering er erstatningen begrenset til fraktbeløpet, jfr NSAB 2015 § 21 B.
* SDR er en internasjonal verdimåler som brukes i transportretten. Kursen på SDR noteres hver dag og kan finnes i bankenes og avisenes valutalister.
5.3 Ansvarsbegrensninger
Bypost AS er ikke erstatningspliktig for tap, skade eller forsinkelse som skyldes følgende forhold, jf. NSAB 2015 §16:
- a) oppdragsgiverens feil eller forsømmelse,
- b) håndtering, lasting, stuing, sikring eller lossing av gods foretatt av oppdragsgiver eller noen som handler på hans vegne,
- c) at godset lett tar skade på grunn av sin egen beskaffenhet, f.eks. ved brekkasje, lekkasje, selvantennelse, forråtnelse, rust, gjæring, fordamping eller følsomhet for kulde, varme eller fuktighet,
- d) manglende eller mangelfull emballasje;
- e) gal eller ufullstendig adressering eller merking av godset;
- f) gale eller ufullstendige opplysninger om godset;
- g) bruk av åpent transportutstyr, hvor dette er vanlig eller avtalt;
- h) forhold som speditøren ikke kunne unngå og hvis følger han ikke kunne forebygge.
For penger, verdipapirer og andre verdisaker er Bypost bare ansvarlig når særskilt avtale er truffet om dette.
Bypost AS sitt ansvar forutsetter for øvrig at det foreligger ansvarsgrunnlag, økonomisk tap og årsakssammenheng. I tillegg forutsetter ansvaret at det er reklamert i tråd med disse vilkårene og at et eventuelt krav ikke er foreldet.
Bypost sitt erstatningsansvar er i alle fall begrenset til det laveste maksimum som fremkommer i henhold til den til enhver tid gjeldende versjon av NSAB eller Lov om vegfraktavtaler.
5.4 Avsenders ansvar
Avsenders har slikt ansvar knyttet til Pakke- og godsforsendelsen som følger av NSAB 2015 § 26
6. Transportforsikringer:
Bypost anbefaler alle våre kunder å vurdere egen vare-/transportforsikring, særlig ved store verdier. Dette tilbyr også Bypost gjennom IF Skadeforsikring ved registrering av forsendelser i Min Bypost