BYPOST AS – Alminnelige reklamasjons- og ansvarsvilkår for Postforsendelser
1. Innledning
Bypost AS, organisasjonsnummer 989 383 167 («Bypost»), tilbyr henting, innsamling, håndtering samt transport og forsendelse av brev og pakker fra avsender til mottaker. Disse alminnelige vilkår («Postvilkår») skal gjelde for Bypost AS sitt ansvar for Postforsendelser som definert nedenfor når Bypost har en avtale med eller oppdrag for en avsender («Avsender»). For pakkeforsendelser har Bypost et separat sett med alminnelige vilkår.
Som postforsendelser («Postforsendelser») regnes uregistrerte postsendinger inntil 2 kg og rekommandert brev inntil 2kg.
Byposts oppdrag for postforsendelser omfatter henting og transport av postforsendelser, samt eventuelt formidlingstjenester der dette fremgår av avtalen eller bestillingen.
Bypost AS utfører Postforsendelser basert på ansvarsregler i Postloven med tilhørende forskrift som nærmere regulert i disse Postvilkår.
2. Bypost sin risiko for skade, tap og forsinkelser
Bypost AS skal håndtere og oppbevare Postforsendelser forsvarlig for å unngå tap av og skade på forsendingen. Etter mottak av forsendelsen og frem til levering hos mottaker, har Bypost AS risikoen for tap, skade og forsinkelse av forsendelsen.
3. Avsenders ansvar
Det er avsenders ansvar å sørge for korrekt emballering.
Avsender har også ansvar for korrekt merking og adressering av brevet.
4. Feil i Postforsendelser
4.1 Innledning
Det kan forekomme feil i Postforsendelser ved at disse blir forsinket, blir borte og ikke kommer frem (hel manko) eller kommer frem med skade eller at kun deler av Postforsendelser kommer frem (delmanko).
Dersom en forsendelse ikke kommer frem (hel manko) eller bare en del av forsendelsen kommer frem (delmanko) skal det tas kontakt med Byposts kundesenter for etterlysning og sporing av forsendelser.
4.2 Undersøkelse ved mottak av Postforsendelser
Det er mottakers ansvar å kontrollere Postforsendelse ved mottak for å se om den er skadet eller bare en del av forsendelsen kommer frem (delmanko).
4.3 Fremsettelse av krav
Dersom det foreligger skade eller delmanko ved motta av Postforsendelse skal mottaker reklamere skriftlig til Bypost så snart som mulig, og eventuelt fremsette krav om erstatning.
Når Bypost har undersøkt og konstatert tapt forsendelse, enten helmanko eller delmanko, og melder dette tilbake til avsender eller mottaker kan eventuelt krav om erstatning fremsettes av avsender.
Ved krav om erstatning skal avsender spesifisere kravets størrelse, dog hensyntatt ansvarets maksimale begrensning etter punkt 5.1. I reklamasjonssaker skal det ikke utstedes faktura til Bypost.
5. Ansvar og ansvarsbegrensninger
5.1 Bypost sitt erstatningsansvar
Bypost påtar seg et erstatningsansvar iht Postlovens §28 første ledd for tap eller skade på Postforsendelser som følger:
Bypost har ikke erstatningsansvar for uregistrert postsending.
Bypost skal betale erstatning for rekommanderte brev som skades eller går tapt i tiden fra innlevering til utlevering. Bypost skal også betale erstatning for rekommanderte brev som er forsinket, når det er betalt et særlig vederlag for at postsendingen skal komme raskt frem, eller for at den skal komme frem til særskilt avtalt leveringstidspunkt eller leveringsperiode.
Erstatningen skal beregnes iht reglene i Postforskriftens §9, som følger:
Bypost skal betale erstatning for det rekommanderte brevets økonomiske verdi ved tap eller skade. Ved delvis tap eller skade skal en forholdsmessig andel erstattes. Erstatningsbeløpet ved fullstendig tap eller skade eller delvis tap eller skade begrenses oppad til:
1. kr 1 000 for rekommanderte brev med vekt inntil 2 kg
Bypost skal også betale erstatning for portokostnadene ved tap eller skade.
Ved forsinkelse skal Bypost kun betale erstatning for portokostnadene når det er betalt et særlig vederlag for at postsendingen skal komme raskt frem, eller for at den skal komme frem til særskilt avtalt leveringstidspunkt eller leveringsperiode. Ved vesentlig forsinkelse skal Postforsendelsen anses tapt og tilbyderen skal erstatte postsendingens økonomiske verdi etter foregående bestemmelse. Som vesentlig forsinkelse regnes at Postforsendelsen ikke er kommet frem inne 10 virkedager etter at den normalt skulle vært kommet frem.
Bypost sitt erstatningsansvaret er uansett begrenset iht. neste punkt for forhold som avsender eller mottaker/adressat har ansvaret for.
Krav om erstatning etter dette punkt foreldes etter ett år, regnet fra dagen etter at Postsendingen er innlevert til Bypost.
5.2 Ansvarsbegrensning
Bypost sitt erstatningsansvar for Postforsendelser etter foregående punkt er begrenset iht reglene i Postlovens §29, og begrenses dermed som følger.
Bypost er ikke erstatningspliktig for tap, skade eller forsinkelse som skyldes:
- Feil eller forsømmelse fra den skadelidtes side
- Postsendingens beskaffenhet
- Feil adressering eller annen feil informasjon fra avsender
- Mangelfull konvoluttering eller emballering
- Forhold og følger som Bypost ikke kunne unngå eller avverge.
Bypost er ikke ansvarlig for følgeskader.
Alle Postforsendelser skal være adresserte. Bypost fraskriver seg alt ansvar for uadresserte forsendelser.